Primarul
Primarul îndeplinește o funcție de autoritate publică, el asigură respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, a prevederilor Constituției precum și punerea în aplicare a legilor, a decretelor Președintelui României, a hotărârilor și ordonanțelor Guvernului, a hotărârilor Consiliului Local. De asemenea, dispune măsurile necesare și acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor și instrucțiunilor cu caracter normativ ale miniștrilor, ale celorlalți conducători ai autorităților administrației publice centrale, ale prefectului, precum și a hotărârilor Consiliului Județean, în condițiile legii. Pentru punerea în aplicare a activităților date în competența sa prin actele normative menționate, primarul beneficiază de un aparat de specialitate, pe care îl conduce. Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcționale, în condițiile legii. Compartimentele funcționale ale acestuia sunt încadrate cu funcționari publici și personal contractual. Primarul conduce serviciile publice locale.
Primarul reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relațiile cu alte autorități publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori străine, precum și în justiție. Semnul distinctiv al primarului este o eșarfă în culorile drapelului național al României, care este purtată, în mod obligatoriu, la solemnități, recepții, ceremonii publice și la celebrarea casătoriilor. Modelul eșarfei se stabileste prin hotărâre a Guvernului.
Atribuțiile Primarului
(1) Primarul Comunei Grădinari, în calitatea sa de autoritate publică executivă a administraţiei publice locale, reprezintă Comuna Grădinari în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române şi străine, precum şi în justiţie, potrivit art. 154, alin. (6) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Reprezentarea în justiţie a unităţii administrativ- teritoriale se asigură de către primar. Primarul stă în judecată în calitate de reprezentant legal al unităţii administrativ- teritoriale, pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale acesteia, şi nu în nume personal, in conformitate cu prevederile art. 109 din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Atribuţia de reprezentare în justiţie poate fi exercitată în numele primarului de către un avocat angajat în condiţiile legii.
(4) Primarul asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a prevederilor Constituţiei, precum şi punerea în aplicare a legilor, a decretelor Preşedintelui României, a ordonanţelor şi hotărârilor Guvernului, a hotărârilor consiliului local. Primarul dispune măsurile necesare şi acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor şi instrucţiunilor cu caracter normative ale miniştrilor, ale celorlalţi conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, ale prefectului, a dispoziţiilor preşedintelui consiliului judeţean, precum şi a hotărârilor consiliului judeţean, în condiţiile legii.
(5) Primarul conduce instituţiile publice de interes local, precum şi serviciile publice de interes local.
(6) Primarul participă la şedinţele consiliului local şi are dreptul să îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi, precum şi de a formula amendamente de fond sau de formă asupra oricăror proiecte de hotărâri, inclusiv ale altor iniţiatori.
(7) Punctul de vedere al primarului se consemnează, în mod obligatoriu, în procesul- verbal al şedinţei.
(8) Primarul Comunei Grădinari, îndeplineşte următoarele categorii principale de atribuţii, conform prevederilor art. 155, alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare:
- a) atribuţii exercitate în calitate de reprezentant al statului, în condiţiile legii;
- b) atribuţii referitoare la relaţia cu consiliul local;
- c) atribuţii referitoare la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale;
- d) atribuţii privind serviciile publice asigurate cetăţenilor, de interes local;
- e) alte atribuţii stabilite prin lege.
(9) Potrivit prevederilor art. 157, alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, Primarul Comunei Grădinari poate delega, prin dispoziţie, atribuţiile ce îi sunt conferite de lege şi alte acte normative viceprimarilor, secretarului general al unității administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcţionale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum şi conducătorilor instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, în funcţie de competenţele ce le revin în domeniile respective.
10) Atribuţiile de ofiţer de stare civilă şi de autoritate tutelară pot fi delegate şi Secretarului general al Comunei Grădinari sau altor funcţionari publici din aparatul de specialitate cu competenţe în acest domeniu, potrivit legii.
11) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, primarul emite dispoziţii.
12) Este reprezentantul de drept în adunările generale ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară şi în adunările generale ale operatorilor regionali şi locali de către primari.
(13) Primarul este ordonatorul principal de credite.
(14) Primarul poate delega această calitate înlocuitorilor de drept sau altor persoane împuternicite în acest scop.
ATRIBUȚIILE CONSILIERULUI PERSONAL AL PRIMARULUI:
- Face parte din Compartimentul accesare fonduri si dezvoltare locală, îndeplinind următoarele atribuţii:
– monitorizează şi identifică sursele de finanţare rambursabile şi/sau nerambursabile;
– propune şi implementează activităţi, proiecte, programe;
– implementează şi/sau monitorizează proiectele finanţate de Uniunea Europeană sau de alte autorităţi finanţatoare interne şi externe;
– elaborează, actualizează şi monitorizează strategia locală de dezvoltare comunitară pe termen mediu şi lung;
– elaborează şi implementează strategii de comunicare şi management la nivel intra şi interinstituţional;
– identifică şi iniţiază priorităţile de dezvoltare locală;
– acordă consultanţă compartimentelor Primăriei şi instituţiilor/serviciilor publice subordonate Consiliului Local în activitatea de redactare a proiectelor (cereri de finanţare), cu finanţare externă;
– Centralizează informaţii cu privire la diversele nevoi ce afectează comunitatea şi resursele ce stau la dispoziţia comunităţii;
– Monitorizează beneficiile materiale şi de imagine aduse autorităţii locale şi prezintă aceste rezultate prin mijloace specifice (mass-media, internet);
- Face parte din Compartimentul de achiziţii publice, îndeplinind funcţia de membru al comisiilor de achiziţii publice de lucrări, servicii sau produse la nivelul Primăriei Comunei Grădinari îndeplinind atribuţiile în conformitate cu prevederile Legii nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare;
- Este purtător de cuvânt al aparatului de specialitate al primarului comunei Grădinari, județul Caraș-Severin
În această calitate gestionează procesele de comunicare prin care:
– opinia publică este informată din oficiu sau din proprie iniţiativă cu privire la activitatea, rolul şi atribuţiile instituţiei;
– se furnizează jurnaliştilor, la cerere, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public şi ale Hotărârii de Guvern nr.123/2002 privind normele de aplicare a Legii nr.544/2001, în mod transparent şi nediscriminatoriu, informaţii despre activitatea curentă a instituţiei;
– contribuie la gestionarea situaţiilor de criză;
– se urmăreşte îmbunătăţirea continuă a imaginii publice a instituţiei, întărirea încrederii opiniei publice în corectitudinea activităţii instituţiei în raport cu importanţa socială a acesteia;
– sunt informaţi prompt, corect şi complet factorii de decizie ai instituţiei în legătură cu semnalele critice primite prin intermediul mass-media
În această calitate trebuie:
- a) să cunoască foarte bine modul de organizare şi funcţionare a instituţiei pe care o reprezintă, activitatea şi specificul fiecărui compartiment din instituţie;
- b) să aibă capacitatea şi capabilitatea de a prezenta de o manieră accesibilă informaţiile despre activitatea instituţiei, să aibă capacitatea de a „traduce” pe înţelesul tuturor limbajul tehnic, juridic sau/şi jargonul profesional specific domeniului de activitate;
- c) să poată înţelege şi, uneori, anticipa care sunt aşteptările reprezentanţilor mass-media şi care pot fi consecinţele declaraţiilor date, astfel încât să îşi structureze eficient răspunsurile;
- d) să răspundă corect, complet, cu siguranţă şi fermitate la întrebările reprezentanţilor mass-media, fapt ce presupune o temeinică documentare şi stăpânire a domeniului de activitate a instituţiei (o informaţie eronată sau incompletă este de natură să dea naştere unui sentiment de frustrare şi ostilitate printre jurnalişti care poate avea ca efect crearea unei opinii publice negative. Un ton ezitant sau răspunsuri evazive pot permite exploatarea speculativă, deformată şi chiar tendenţioasă a mesajului.);
- e) să se abţină de la reacţii de tipul no comment. În cazul în care purtătorul de cuvânt nu deţine toate informaţiile pentru a formula un răspuns la o întrebare, mult mai potrivit este să recunoască sincer acest lucru, cu precizarea imediată că în cel mai scurt timp se va documenta şi va oferi răspunsul dorit; totodată, dacă nu se poate răspunde în mod obiectiv la o întrebare, existând în acest sens o interdicţie legală imperativă (şedinţe de judecată declarate nepublice, interdicţia de a furniza informaţii şi date cu caracter personal aflate sub incidenţa Legii nr.677/2001, prejudicierea rezultatelor anchetei penale în cadrul unităţilor de parchet), este recomandat să explice faptul că nu are dreptul să răspundă la întrebarea respectivă şi să facă trimitere la textele de lege care interzic formularea unui răspuns public;
- f) să nu comunice informaţii ce pot fi asimilate sau echivalate cu antepronunţarea în cazurile supuse atenţiei mass media, ţinând seama de principiul prezumţiei de nevinovăţie, sau să exprime opinii personale, indiferent dacă acestea ar putea fi confirmate ulterior;
- g) să nu intre în polemică cu jurnaliştii, să-şi păstreze echilibrul, calmul, atenţia, răbdarea şi disponibilitatea şi să nu se arate „deranjat” de unele întrebări oricât de dificile, eronate, tendenţioase sau inconfortabile s-ar dovedi acestea;
- h) să coordoneze activitatea de realizare a dosarelor (kiturilor) de presă, a comunicatelor, declaraţiilor de presă, a tuturor materialelor destinate presei, emise de instituţie;
- i) să „treacă de sticla” televizorului, să nu aibă defecte de vorbire, să fie o prezenţă agreabilă care inspiră încredere, echilibru şi calm, să acorde atenţie propriei imagini (vestimentaţie, accesorii, coafură etc.), ţinând cont de faptul că, psihologic, receptorul este tentat să echivaleze imaginea proprie a purtătorului de cuvânt cu imaginea instituţiei pe care o reprezintă, să aibă o voce plăcută (să nu „zgârie cu vocea difuzoarele”), intonaţie echilibrată şi dicţie clară, să-şi controleze mimica şi gestica – puse în slujba sublinierii ideilor din mesajele transmise – să aibă prezenţă de spirit, să-şi stăpânească tracul şi să ştie să creeze o relaţie de bună colaborare, în mod egal, cu toţi reprezentanţii instituţiilor mass media;
- j) să manifeste disponibilitatea de a furniza reprezentanţilor mass media informaţiile de actualitate solicitate, chiar şi în afara orelor de program. În egală măsură trebuie să aibă capacitatea de a imprima relaţiei cu aceştia un caracter responsabil şi de respect personal care să limiteze tendinţa de a fi solicitat în afara orelor de program pentru a furniza informaţii ce nu presupun urgenţă sau care pot fi obţinute prin simpla consultare a site-ului oficial al instituţiei, date statistice sau informaţii care necesită o documentare laborioasă, ce nu poate fi realizată fără sprijinul departamentelor de specialitate din instituţie. Este recomandat ca în discuţiile cu reprezentanţii mass-media, aceştia să fie îndrumaţi ca astfel de solicitări să fie transmise pe e-mail, urmând să fie soluţionate în regim de urgenţă în cadrul orelor de program ale zilei următoare. O ştire bazată pe zvonuri sau supoziţii, care apare din cauza imposibilităţii contactării purtătorului de cuvânt sau pentru că acesta refuză să-şi exprime opinia pe motiv că „este în afara programului de lucru” va avea un ecou negativ în percepţia opiniei publice. Chiar dacă purtătorul de cuvânt va transmite ulterior un „drept la replică” sau precizări, acestea, de obicei, trec neobservate întrucât receptorul, „beneficiarul” informaţiei şi-a format deja o opinie şi nu acceptă să fie contrazis. Purtătorul de cuvânt este obligat să ţină seama de realitatea faptului că prima impresie contează, doar informaţia primară este remanentă în memorie şi modelează convingerile receptorului. De aceea, este important să furnizeze informaţia atunci când e solicitată, dacă este în legătură cu un eveniment de actualitate.
- Este persoana responsabilă pentru relația cu societatea civilă al aparatului de specialitate al primarului comunei Grădinari, în această calitate:
– publică un anunţ referitor la proiectele de hotărâre care urmează a se discuta în şedinţele Consiliului Local în site-ul Primăriei Comunei Grădinari și îl afişează la sediul acesteia într-un spaţiu accesibil publicului. Operaţiunile menţionate se realizează cu 30 de zile înainte de supunerea spre analiză şi adoptare în plenul Consiliului Local, dacă situația nu impune un alt termen.
– referatul de aprobare sau expunerea de motive privind necesitatea adoptării hotărârii Consiliului Local al comunei Grădinari;
– textul complet al proiectului de hotărâre;
– termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre;
– transmite proiectele de hotărâre tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii;
– în termen de zece zile (sau, cel mai târziu, până în ajunul ședinței Consiliului Local al Comunei Grădinari) de la publicarea anunţului, primește şi înregistrează într-un registru special sugestiile şi opiniile persoanelor interesate, cu privire la proiectele de hotărâre cu caracter normativ propuse;
– primește solicitările asociaţiilor legal constituite sau ale altor autorităţi publice cu privire la organizarea unei dezbateri publice;
– aduce la cunoştinţa iniţiatorului proiectului toate sugestiile, opiniile şi cererile privind dezbaterile publice înregistrate.
- În conformitate cu normele de tehnică legislativă redactează proiectele de hotărâre inițiate de Primarul comunei Grădinari precum și referatele de aprobare a acestora.
- Redactează dispozițiile Primarului comunei Grădinari pe care le înaintează spre contrasemnare pentru legalitate Secretarului General al comunei Grădinari.
- Coordonează organizarea arhivei și evidența statistică a tuturor documentelor primite de la compartimentele din cadrul Aparatului de specialitate al Primarului comunei Grădinari conform Nomenclatorului arhivistic al instituției, cu excepția hotărârilor consiliului local și a dispozițiilor primarului care cad în grija Secretarului General al comunei Grădinari.
- Completează și ține la zi Condica de Prezență pentru angajații din Aparatul de Lucru al Primarului comunei Grădinari.
- Este persoana responsabilă de punerea în executare a muncii în folosul comunităţii, în această calitate:
– întocmește pentru fiecare persoană un dosar care să cuprindă :
- a) documentele primite din partea serviciului de probațiune: decizia de executare emisă de consilierul de probatiune, copia de pe dispozitivul hotărârii judecatorești, formularul de evidență a orelor de muncă neremunerată în folosul comunității, precum și, dacă este cazul, fișa cu date suplimentare despre pregătirea școlară și profesională a persoanei, experiența în câmpul muncii, precum și informații privind starea de sănătate a persoanei;
- b) documente privind instruirea persoanei în domeniul securității și sănătății la locul de muncă, precum și cele de aparare împotriva incendiilor și a altor situații de urgență;
- c) programul de lucru individualizat stabilit pentru persoana care execută muncă neremunerată în folosul comunității;
- d) corespondența purtată în legatură cu modul de punere în executare a obligației de a presta muncă neremunerată în folosul comunității;
- e) documentul emis care atestă finalizarea executării muncii neremunerate în folosul comunității;
- f) alte documente pe care le consideră relevante cu privire la modul de punere în executare a muncii neremunerate în folosul comunității.
– îndrumă și verifică modalitățile efective de executarea obligației de a presta munca neremunerată în folosul comunității.
– confirmă în scris serviciului de probatiune primirea documentelor prevăzute la pct. 9 alin. 1 lit. a) în cel mult 7 zile lucrătoare.
– îndeplinește următoarele obligații:
- a) respectă dispozițiile deciziei date de consilierul manager de caz cu privire la executarea muncii neremunerate în folosul comunității;
- b) asigură organizarea unei evidențe distincte pentru persoanele care execută munca neremunerată în folosul comunității;
- c) asigură executarea muncii în condiții de natură să garanteze respectarea drepturilor omului și a demnității umane;
- d) asigură respectarea prevederilor legale privind securitatea și sănătatea la locul de muncă realizând instruirea persoanei în acest sens și, acolo unde este cazul, asigurând echipament de protecție;
- e) asigură executarea muncii cu respectarea prevederilor legale privind normele de apărare împotriva incendiilor și a altor situații de urgență, asigurând și instruirea persoanei în acest sens;
- f) asigură executarea muncii în locuri care nu sunt vătămătoare, periculoase ori care prezintă un grad de risc pentru sănătatea sau integritatea persoanelor;
- g) completează în timp real formularul de evidența a orelor de muncă neremunerată în folosul comunității, după formatul comunicat de serviciul de probațiune;
- h) asigură comunicarea în timp real a situațiilor în care persoanele nu mai pot executa munca neremunerată în folosul comunității fiind necesară modificarea deciziei consilierului de probațiune;
- i) asigură comunicarea în timp real a situațiilor în care persoanele nu execută orele de muncă conform cerințelor/condițiilor stabilite sau nu execută deloc munca;
- j) permite accesul consilierilor de probațiune la locul de executare a muncii neremunerate, precum și la evidențele constituite potrivit lit.b) și la dosarul întocmit potrivit pct. 9;
- k) emite și comunică serviciului de probatiune și persoanei aflate în evidență un document care atestă finalizarea orelor de muncă neremunerată stabilite.
– urmărește ca prestarea orelor de muncă neremunerată în folosul comunității să se facă numai în baza confirmării capacității de muncă a persoanei în scopul de a presta munca în folosul comunității printr-un certificat medical, eliberat potrivit dispozițiilor legale în materie.
– stabilește programul efectiv de muncă în folosul comunității, în baza deciziei consilierului de probațiune și după consultarea persoanei care urmează să presteze obligația, în acest sens:
- a) are în vedere, la stabilirea programului de muncă în folosul comunității, durata de maximum două ore pe zi, dacă persoana desfășoară o activitate remunerată sau dacă persoana urmează un curs școlar sau de calificare profesională.
- b) dacă persoana aflată în situația prevăzută la lit.a solicită efectuarea unui număr mai mare de ore, durata muncii poate fi prelungită cu înca două ore de muncă pe zi, putând fi stabilit un număr maxim de 4 ore pe zi, sens în care verifică existența acordului scris al consilierului de probatiune cu privire la acest aspect.
- c) în cazul în care persoana nu desfășoară o activitate remunerată sau în zilele nelucrătoare, titularul postului are în vedere, în stabilirea programului de muncă în folosul comunității, durata de maximum 8 ore într-o zi calendaristică.
- d) în situația în care persoana desfășoară o activitate remunerată sau urmează un curs școlar sau de calificare profesională și dorește executarea până la un număr de 8 ore în perioada concediului sau a zilelor libere, urmărește ca persoana să depună la dosar o declarație pe proprie răspundere, în sensul că dorește să execute orele în perioada concediului de odihnă sau a zilelor/orelor libere acordate de angajator.
- e) în cazul în care, pe parcursul executării, constată că persoana care execută munca nu mai poate respecta numărul de ore și termenul-limită cuprinse în decizia consilierului de probațiune, anunță consilierul de probațiune pentru a lua măsurile care se impun.
- Urmărește, împreună cu Consilierul din Compartimentul Asistență Socială, activitatea desfășurată de către personele beneficiare ale prevederilor Legii 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare întocmind totodată și Foaia colectivă de prezență pe care o dă spre aprobare Primarului comunei Grădinari și o înaintează Compartimentului de Contabilitate din Aparatul de lucru al Primarului comunei Grădinari.
- Exercită şi alte atribuţii prevăzute de lege sau însărcinări date de Consiliul Local, Primar, Viceprimar sau Secretarul General al comunei Grădinari, după caz.